pondělí 4. května 2020

Minialbum Hortus Magicus


Hezké pondělní ráno všem! Doufám, že téměř dva měsíce karantény zvládáte a hlavně jste zdraví. Protože jsme v poslední době mohli cestovat hlavně virtuálně, přináším Vám jeden cestovatelský tip na léto, kdy už snad bude situace příznivější. Na začátek upozorňuji, že článek bude tentokrát delší, už jsem se víc sžila s editováním v bloggeru:)
Minulý rok v srpnu jsem se společně se svou rodinou zúčastnila barokního festivalu Hortus Magicus. Jedná se o třídenní festival barokní hudby, divadla a tance, který se koná v nádherných prostorách kroměřížské Květné zahrady. Bohatý doprovodný program určený pro celou rodinu obsahuje floristické show a workshopy, komentované prohlídky zahrady, scénická čtení, možnost půjčit si a obléct se do barokních kostýmů, degustaci proslulého vína z arcibiskupských sklepů. Pro děti jsou nachystány zajímavé soutěžní úkoly, divadlo, zkrátka každý si přijde na své. V průběhu velmi vydařeného víkendu vznikla spousta fotografií, které si žádaly vlastní album. 

Protože se jednalo o akci v prostředí zahrady, použila jsem korkové instagramové album, které mi evokuje přírodu, jednoduchost a přirozenost. Obecně mám tyhle malá 4 x 4 alba ráda. Bohužel dnes jsou již těžko k sehnání a já si  říkám, škoda, že ještě někdo nevymyslel slow scrapbooking po vzoru slow food a slow clothing, kde by byly uchované oblíbené produkty prověřené roky. Na druhé straně je milé, těšit se několikrát do roka na novinky oblíbených značek. A právě novinková kolekce Oh happy day od Carta Bella se mi hned zalíbila a věděla jsem, že ji využiji do tohoto alba. Album jsem vytvořila za dva dny během velikonočních svátků, když jsem nemusela řešit home office a domácí školu.  


Koupila jsem si dvanáctkovou sadu, na které se mi mimo jiné líbilo, že obsahuje i několik papírů tvořených kartičkami a visačkami různých velikostí. Právě střídání pestrých, květinových kartiček a papírů z této sady tvoří základ alba. Z mimo kartičkových papírů  jsem rozstříhala pouze čtyři a tak mne těší, že zbytek sady mi poslouží jak na layouty, přáníčka, tak na stránky Project life, jak nám minulé pondělí ukázala Kája. 

Na titulní stránku alba jsem použila fotofiltr se zlaceným nápisem. Další z artefaktů typu oldies, but goldies. Naštěstí Lotka ještě několik z nich má na skladě. Pro zjemnění jsem do plastové kapsy za fotofiltr vložila i vellum. 










Pojďme se nyní podívat na "základní kameny" alba. Patří mezi ně rozstříhané kartičky o velikosti 3 x 4 palce, které jsou sami o sobě tak zdobné, že jsem na ně přidala maximálně enamelku. Protože ze druhé strany kartičky je po celé její ploše fotografie, nalepila jsem na kartičku vyseknuté papírové kolečko, aby se povrch fotografie při listování neohmatával. Dírky do kartičky a fotografií jsem dělala pomocí Crop-A-Dile kleští. 


Do instagramového alba samozřejmě patří instagramové kartičky, které se v sadě také nacházejí. Ty jsem pro větší ochranu nedávala do alba volně, ale vkládala jsem je do k tomu určených plastových kapes, které jsem zdobila průhlednými samolepkami


Aby získalo album i vertikální rozměr, použila jsem dvě kartičky o velikosti 4 x 6 palce na výšku, které jsem si jen lehce zastřihla, aby nepřečnívaly z alba. Poněvadž i na ně přišla ze druhé strany fotografie, nalepila jsem na kartičky pomocí výsekové raznice štítky, aby zabránily ohmatání fotografie. Jako ochranu před mechanickým poškozením fotografie jsem hned za ni zavěsila čtverec látky, původně učený na patchwork. Abych zabránila třepení látky, nalepila jsem na ni vyražené ochranné kroužky. Album tak získalo nový,  haptický prvek.


Když mi došly kartičky, začala jsem stříhat do papírů, ze kterých jsem vystřihla buď stránky o rozměrech 12 x 11 cm, nebo pruhy papíru o velikosti 24 x 11 cm, které jsem přeložila napůl. Na jednoduchou stránku jsem si z visaček složila rozkládací harmoniku, nalepila ji na papír a pro větší efekt převázala provázkem. 



Harmonika po rozložení nabízí spoustu místa na malé 3 x 4 palce fotografie, journaling nebo velkou 4 x 6 palce fotografii, kterou je nutno rozstřihnout napůl a části k sobě slepit. 





Pruhy papíru jsem si přeložila napůl a podle rozložení dírek jsem vytvořila dvě varianty rozevírání a uskupení fotografií. Když jsem si udělala dírky na koncích, co nejdál od přeložení, nalepila jsem si na pruh velkou fotografii o rozměrech 4 x 6 palce, tu si opět rozstřihla napůl, slepila a ještě mi zůstalo místo na zdobení. Aby se mi stránka dobře otvírala, nemusela jsem ji pokaždé vytahovat z kroužků, rozstřihla jsem si dírky ve vrchní části dvojstránky až po okraj (viz místa označená šipkami) a zacvaknutá v kroužcích zůstala pouze dolní část dvojstránky.   



Druhou variantou bylo, že jsem si dírky udělala hned u místa přeložení. Na takovou dvojstránku se hodí dvě čtvercové fotografie, veliká fotografie by se musela zbytečně proděravět na čtyřech místech. 



Co mne při tvorbě minialba nejvíce bavilo, bylo vymýšlet, jak zkombinovat různé typy, velikosti a barvy kartiček a papírů, aby spolu ladily a tvořily zajímavé "průhledy." Zde je na ukázku několik mých oblíbených kombinací. Na druhé straně mi zdobné papíry a barevné fotografie plné květin nedaly příliš prostoru ke zdobení, takže celé album je dělané v duchu simple and clean. 







Poněvadž se mi z akce podařilo ukořistit spoustu doprovodného obrazového materiálu, některý jsem do alba zakomponovala. Jedná se např. o kartičku zvoucí na souběžnou výstavu na kroměřížském zámku, věnovanou osobě zakladatele Květné zahrady – biskupu Karlu z Lichtenštejna-Castelcorna. 



Po celou dobu trvání festivalu jsme měli na ruce náramek, pro který jsem vytvořila speciální kapsičku (na fotu dole jde o květinový objekt napravo). 



Další předměty, jako je program festivalu, výhra za splnění dětských soutěží, dětská jmenovka ve tvaru lístečku jsou uschované v obálce. 



Na úplný závěr alba jsem zařadila program barokní opery L´Elice, která byla sehrána v sobotu večer, a který se mi líbí pro své grafické ztvárnění. Další důkaz zručnosti a estetického cítění našich předků.



Letošní ročník Hortus Magicus je naplánovaný na začátek srpna. Necháme se překvapit,  zdali festival opravdu proběhne. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o komorní akci, ne masovou v řádu stovek lidí, reálná šance tu je. 
Díky za přečtení a mějte se hezky
Miša R. 



2 komentáře:

  1. Máš to krásné a plné skvělých nápadů 😍. Použít látku je skvělé a ona sama je moc krásná. Ale nejvíce tě obdivuji za rychlost s jakou jsi album nalepila 🌟. Já bych to snad nezvládla ani za dva týdny. Akce taky vypadá zajímavě, ale musela bych na ni jít sama 🙂.

    OdpovědětVymazat
  2. Ajko, děkuji moc😍. Ta látka se mi hodila, že působí jak zámecká látková tapeta. Jinak jak dělám jenom s jednou sadou papírů, tak to práci hodně ulehčí a málo jsem zdobila. A máš pravdu, akce je spíš pro větší děti školou povinné.

    OdpovědětVymazat