úterý 14. února 2017

Jak scrapovaly naše prababičky - 11.díl + Soutěž VYHLÁŠENÍ

V září roku 2015 jsem si objednala u Lotky na Scrapylife nové zboží na scrapování. Během vyřizování mojí objednávky nás s Lotkou napadla myšlenka, že bych mohla propojit dvě moje vášně – práci s archiváliemi a scrapování,  a na Lotčině blogu psát příspěvky mapující historii scrapování v Čechách a na Moravě. 




Pokud je mi známo, na českých scrapařských blozích se tímto tématem nikdo nezabýval a nezabývá, stejně tak v historické obci se archivní prameny hodnotí z jiného hlediska,  než jak jsou zajímavé pro scrapařky. 


         Vznikl tak jedinečný projekt, jemuž jste mohly být po jedenáct měsíců přítomny. V předchozích deseti příspěvcích jsem vám postupně představila ženské i mužské deníky, cestovní deníky, knihy výstřižků, památníky, diáře, taneční pořádky a dobové novoročenky.

Naši předci, kteří si vedli tyto záznamy si neříkali, že scrapují, tento výraz neznali,  ale dělali to, o co se dnes snažíme i my. Zachytit svoje zážitky, myšlenky a přitom dát svému snažení i estetický rozměr. Možná to máme v něčem těžší než oni, poněvadž dnešní doba je plná podnětů a člověk si v té záplavě informací, digitálních fotografií hůř vybírá, co stojí za to uchovat.

A poněvadž se moje příspěvky liší od ostatních, uveřejňovaných na scrapařských blozích, bude i moje rozloučení netypické. Spolu s Lotkou jsme pro vás nachystaly malou SOUTĚŽ. Vybrala jsem pro vás z našeho archivu jednu archiválii...

SOUTĚŽ

Kdo z vás uhodne, o CO se jedná a z jakého ROKu archiválie pochází? 




Protože víme, že je to trochu složitější, máme pro vás malou nápovědu.... jedná se o něco, co je spojené s únorem :-) 


VYHLÁŠENÍ SOUTĚŽE


Správná odpověď: Jedná se o valentynku z roku 1880, kterou zaslal z Ameriky František Matouš Klácel Marii Mikšíčkové. V dopise z 12. února 1880 ji seznamuje s americkým zvykem, dávat si na svátek sv. Valentyna přání. Na zadní straně se nachází text: „Příjmi od nás valentynky, zaslaných zde srdcí upomínky, v přírodě již láska se ozývá, jaký div, že člověk k tomu kývá, Shakespeare valentynky napověděl, když k svatému Valentynu hleděl, že on jest patronem padoucnosti, Angličané v lásku propadají (they fall in love), tož na Valentyna si na lásku hrají.“  Tato archiválie se nachází v Moravském zemském archivu v Brně, ve fondu G 56 Veronika Mikšíčková, v kartonu č. 3, dopisy od F. M. Klácela 1876-1881.


VÍTĚZSKOU SE STÁVÁ:
PETTIE, která odpověděla nejpřesněji

Napište nám vaše typy do komentářů pod příspěvek a příští úterý 14.2. pomocí Random.org vylosujeme jednu z vás a výhra budou krásné foam (pěnové) samolepky na archu 6x12 inch.



Děkuji Lotce, že mi na svých stránkách Scrapylife blogu umožnila provést tento experiment a vám, čtenářkám, chci  poděkovat za přízeň a zájem o mé příspěvky.

Miša Růžičková


11 komentářů:

  1. Jé, to je škoda, že poslední. Přečetla jsem tvoje články do jednoho a díky moc za ně - jsou super! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pettie a štěstí v soutěži nezkusíš? :-)

      Vymazat
    2. No já jsem hlavně chtěla poděkovat za články, protože jsem to po přečtení každýho z nich chtěla udělat a neudělala :) ... Ale když jinak nedáš :)) , tak zkusím Valentinku a rok 1883 :)

      Vymazat
  2. Je to nádherné a příspěvky moc pěkné. Díky za zpestření. A co se soutěže týká, tak bych to tipovala na nějakou pozvánku na ples? (Verča Sembolová)

    OdpovědětVymazat
  3. Hezké počtení to bylo:)Památníčky po babičče máme schované:)
    Tipuju rok 1920 a na první pohled bych řekla Valentýnka, ale to se asi neslavilo, takže pozvánka na masopustní veselici?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to musí být krásné si v nich listovat a kochat se, hmmmmm :-)

      Vymazat
    2. :)), děda tam psal babičce milostné básně a babička malovala. To byla romantika. Teď člověk dostane max. zamilovanou textovku :)

      Vymazat
  4. Jééé, tak to jsu ráda, žes mě postrčila! :) Navíc jedu v poslední době ve zlaté a růžové, tak se mi to hodí :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...no tak to je ještě víc super :-)

      Vymazat
    2. napiš mi prosím e-mail info@scrapylife.cz, at se domluvíme jak a kam ti to pošlu. Díky, Ch.

      Vymazat